احمد بن محمد بن ابی‏نصر به بزنطی معروف است و او مردی مورد ثقه و جلیل القدر بوده و شیخ صدوق در عیون اخبار الرضا از او روایات زیادی نقل کرده است.

قاضی نورالله شوشتری از کتاب خاصة الاقوال علامه‏ی حلی روایت می‏کند که بزنطی به خدمت حضرت رضا علیه‏السلام مشرف می‏شد و در نزد آن حضرت منزلت بسیاری داشت و از مخصوصین امام جواد علیه‏السلام به شمار می‏رفت و اصحاب ما بر صحت روایاتی که از او نقل شده اجماع نموده و به فقه و اجتهاد وی اقرار کرده‏اند.
در مختار کشی از احمد بزنطی منقول است که گفت روزی با صفوان بن یحیی و محمد بن ثنان و عبدالله بن مغیره (یا عبدالله بن جندب) خدمت حضرت رضا علیه‏السلام رفتیم و پس از ساعتی که نشسته بودیم (به قصد خروج از حضور امام) برخاستیم حضرت رضا علیه‏السلام در میان این چند نفر به من فرمود بنشین! من به فرمان آن جناب نشستم و او نیز با من مشغول مذاکره شد و من از آن بزرگوار سئوالاتی می‏کردم و او نیز پاسخ می‏فرمود تا مقدار زیادی از شب سپری شد. چون خواستم به منزل خود مراجعت کنم امام فرمود می‏روی یا اینجا می‏خوابی؟
عرض کردم هر گونه دستور فرمائید، اگر بفرمائید برو می‏روم و اگر بفرمائید باش، اینجا در خدمت شما هستم.
حضرت فرمود که اینجا به خواب چون که دیر وقت شده و مردم درهای خانه‏هایشان را بسته و خوابیده‏اند آنگاه برخاستند و داخل حرم شدند.
پس از آنکه امام داخل حرم خود شدند من سجده‏ی شکر بجا آوردم و در سجده گفتم سپاس خدای را که حجت خود و وارث علوم انبیاء را در میان تمام برادران دینی من با من مأنوس گردانید (از این افتخاری که نصیب من شده بود برخود می‏بالیدم) و هنوز در سجده بودم که آن حضرت آمدند و به پای مبارک خود مرا متنبه ساختند، پس من برخاستم و امام رضا علیه‏السلام دست مرا گرفته و مالیدند و به من فرمودند ای احمد! بدان که حضرت امیرالمؤمنین صلوات الله علیه به عیادت صعصعة بن صوحان رفت و موقعی که از بالین او برخاست بدو فرمود ای صعصعة زنهار بر برادران دینی خود افتخار نکنی به عیادتی که من از تو کردم و از خدا بترس و با حذر باش (یعنی تو نیز به سبب خوابیدن در اینجا مبادا به برادرانت فخر کنی) آنگاه به حرم خویش مراجعت فرمود!
بزنطی هشت ماه پس از وفات حسن بن علی بن فضال در سال 221 وفات نمود [1] .
و از روات و اصحاب دیگر آن حضرت ایوب بن نوح کوفی و جعفر بن محمد بن یونس و حسین بن مسلم بن الحسن و صفوان بن یحیی و مختار بن زیاد بصری و محمد بن الحسین کوفی و نوح بن شعیب بغدادی و احمد بن ابراهیم مراغی و علی بن بلال و محمد بن الحسن بصری است [2] .

پی نوشت ها:
[1] مجالس المؤمنین جلد 1 صفحه‏ی 416-415.
[2] اعیان الشیعه جلد 4 ق 2 صفحه‏ی 169.
منبع: حضرت جواد الائمه؛ مؤلف: فضل الله کمپانی‏؛ ناشر: مفید ؛1362ش.