از آنجا که حضرت جواد علیه‏السلام نخستین امامی بود که در کودکی به منصب امامت رسید [1] ، طبعا نخستین سؤالی که در هنگام مطالعه‏ی زندگی آن حضرت به نظر می‏رسد، این است که چگونه یک کودک خردسال می‏تواند مسؤولیت حساس و سنگین امامت و پیشوایی مسلمانان را برعهده بگیرد؟ آیا ممکن است انسانی در چنین سنی به آن حد کمال برسد که بتواند حجت خدا و جانشین پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم بر روی زمین باشد؟ و آیا در امتهای پیشین چنین چیزی سابقه داشته باشد. 
داستان‏های زیر به این سؤال پاسخ می‏دهد. 



از صفوان بن یحیی نقل شده که به امام رضا علیه‏السلام گفتم: 
«قبل از ولادت حضرت جواد علیه‏السلام هرگاه از جانشین شما سؤال می‏کردیم می‏فرمودید: «به زودی خداوند به من پسری عنایت خواهد کرد که امام پس از من است.» اکنون اگر (خدای نکرده) شما از دنیا بروید، باید به چه کسی مراجعه کنیم؟» 
امام علیه‏السلام (به حضرت جواد علیه‏السلام اشاره کرد و) فرمود: «به این پسرم مراجعه نمایید.» 
گفتم: «فدایت شوم، او سه سال بیشتر ندارد!» 
امام علیه‏السلام فرمود: 
«و ما یضره من ذلک، فقد قام عیسی بالحجة و هو ابن ثلاث سنین.» [2] . 
«کودک بودن او مانعی برای امامتش نیست. همانا عیسی علیه‏السلام (در گهواره بود که پیغمبر شد و) در میان مردم در سه سالگی رسما آغاز نبوت نمود.» 
نیز علی بن اسباط، می‏گوید: 
روزی به محضر امام جواد علیه‏السلام رسیدم، در ضمن دیدار، به سیمای حضرت خیره شدم تا قیافه‏ی او را به ذهن خود سپرده، پس از بازگشت به مصر برای ارادتمندان آن حضرت بیان کنم. 
درست در همین لحظه امام جواد علیه‏السلام که گویی تمام افکار مرا خوانده بود، در برابر من نشست و به من توجه کرد و فرمود: «ای علی بن اسباط! کاری که خداوند در مسأله‏ی امامت انجام داده، مانند کاری است که در مورد نبوت انجام داده است. خداوند درباره‏ی حضرت یحیی علیه‏السلام می‏فرماید: «ما به یحیی در کودکی فرمان نبوت دادیم.» [3] . 
و درباره‏ی حضرت یوسف علیه‏السلام می‏فرماید: «هنگامی که او به حد رشد رسید، به او حکم (نبوت) و علم دادیم.» [4] . 
و درباره‏ی حضرت موسی علیه‏السلام می‏فرماید: «و چون به سن رشد و بلوغ رسید، به او حکم (نبوت) و علم دادیم.» [5] . 
بنابراین همان گونه که ممکن است خداوند، علم و حکمت را در سن چهل سالگی به شخصی عنایت کند، ممکن است همان حکمت را در دوران کودکی نیز عطا کند.» [6] . 

پی نوشت ها:
[1] حضرت جواد (ع) و فرزندش امام هادی (ع) در حدود هشت سالگی و حضرت مهدی (عج) در سن پنج سالگی به مقام امامت رسیدند.
[2] اصول کافی، ج 1، ص 321. 
[3] و آتیناه الحکم صبیا (سوره‏ی مریم: 12). 
[4] و لما بلغ اشده آتیناه حکما و علما (سوره‏ی یوسف: 22). 
[5] و لما بلغ اشده و استوی آتیناه حکما و علما (سوره‏ی قصص: 14). 
[6] سیره‏ی پیشوایان، ص 537، به نقل از اصول کافی، ج 1، ص 384.