۴۳ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۳ ثبت شده است

امام خردسال

از آنجا که حضرت جواد علیه‏السلام نخستین امامی بود که در کودکی به منصب امامت رسید [1] ، طبعا نخستین سؤالی که در هنگام مطالعه‏ی زندگی آن حضرت به نظر می‏رسد، این است که چگونه یک کودک خردسال می‏تواند مسؤولیت حساس و سنگین امامت و پیشوایی مسلمانان را برعهده بگیرد؟ آیا ممکن است انسانی در چنین سنی به آن حد کمال برسد که بتواند حجت خدا و جانشین پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم بر روی زمین باشد؟ و آیا در امتهای پیشین چنین چیزی سابقه داشته باشد. 
داستان‏های زیر به این سؤال پاسخ می‏دهد. 



ادامه مطلب...
۳۱ ارديبهشت ۹۳ ، ۲۱:۳۸ ۰ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰
ش.محمد خاکساری

اثر انگشتان امام جواد بر سنگ

عمارة بن زید می‏گوید: روزی امام محمد تقی علیه‏السلام را دیدم پس به آن حضرت عرض کردم: «ای فرزند رسول خدا! علامت امام چیست؟» 
حضرت فرمود: «امام آن کسی است که این کار را انجام دهد.» 
پس دست خود را بر سنگی گذاشت و انگشتان آن حضرت در سنگ ظاهر شد. 
سپس دیدم آن حضرت آهن گداخته را برمی‏دارد بدون آنکه آتش آن را بگدازد و سنگ را نیز با خاتم خود نقش می‏کرد.» [1] . 
گداخته شدن و آب شدن کاسه‏ی چینی و جمع شدن دوباره‏ی آن 
عبدالله بن محمد می‏گوید: امام جواد علیه‏السلام را دیدم که کاسه‏ی چینی پیش وی نهاده شده بود، پس به من گفت: «می‏خواهی چیز عجیبی را مشاهده کنی؟» 
گفتم: «آری.» 
آن حضرت دست مبارک خود را به آن کاسه زدند، ناگهان آن کاسه گداخته شد و آب گردید. سپس حضرت آن را جمع کرد و مثل اولش کاسه‏ای ساخت. [21] . 

پی نوشت:
[1] منتهی الآمال. 

۳۱ ارديبهشت ۹۳ ، ۲۱:۱۳ ۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
ش.محمد خاکساری

اثر دست بر سنگ

در «دلایل الامامه» از آن حضرت اخباری روایت کرده‏اند از آن جمله که: عمارة بن زید گوید: حضرت امام محمد تقی علیه‏السلام را دیدم که دست خود را بر سنگ گذاشت و جای دست او بر سنگ ماند در حالی که میخ را نمی‏توان به سنگ فرو برد.
راوی گوید: عرض کردم: یابن رسول‏الله این چه علامت است؟
فرمود: این علامت امامت است.
دست خود را بر سنگی گذاشت علامت دست آن حضرت روی سنگ باقی ماند.
نگارنده گوید: با این روایت، باید اعتراف کرد که سنگ محل پای امام رضا علیه‏السلام در قدمگاه و سنگی که جای پای امام محمد تقی علیه‏السلام در موزه‏ی آستان قدس است که از مسجد «بیهق» انتقال داده‏اند، همان سنگ جای پای حضرت جواد بن الرضا علیه‏السلام می‏باشد.
راوی گوید: امام جواد علیه‏السلام را دیدم آهن را با دست نرم می‏کرد و می‏کشید و همان طور که به دست داوود علیه‏السلام نرم می‏شد و بدون آن که به آتش بگذارد به هر صورت می‏خواست در می‏آورد و سنگ را با خاتم و انگشتر مهر خود، مهر می‏زد و نقش می‏بست.
این همه، آثار و دلایل امامت و معجزات باهره امام جواد علیه‏السلام بود، چون آن حضرت جوان‏تر از سایر ائمه علیه‏السلام بود، این گونه معجزات را بیشتر ظهور و بروز می‏داد تا مردم به امامت او یقین نمایند. [1] .

پی نوشت:
[1] دلائل الامامة طبری ص 211.
منبع: زندگانی حضرت امام محمد تقی جوادالائمه؛ حسین عماد زاده؛ حسینیه عمادزاده چاپ اول 1386.

۲۹ ارديبهشت ۹۳ ، ۱۶:۵۴ ۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
ش.محمد خاکساری

امام محمد تقی به کیمیا اعجاز کرد

ابوجعفر طبری روایت می‏کند که: ابراهیم بن سعید گفت: حضرت امام محمد تقی علیه‏السلام را دیدم که بر برگ زیتون می‏زد و نقره شد، من از آن نقره‏ها گرفته و به بازار بردم و خرج کردم، ابدا تغییری در ماهیت فلزی آن، رخ نداد و نقره‏ی خالص بود. [1] .
نگارنده گوید: صرف نظر از مقام امامت، همه ائمه در علم کیمیا هم شاگرد مکتب ولایت مطلقه‏ی امیرالمؤمنین علیه‏السلام بودند و امام صادق علیه‏السلام اخباری که درباره‏ی کیمیا و ساختن طلا به جابر بن حیان، شاگرد خود آموخت، همه را از جدش امیرالمؤمنین علیه‏السلام نقل کرده است.
و تردیدی نداریم که این دستور از ائمه‏ی اسلام است و امام محمد تقی علیه‏السلام هم می‏دانست که به دست قدرت، برگ زیتون را فلز نقره خام نموده و به دوستان خود می‏داد.

پی نوشت:
[1] دلائل الامامه، 210.

۲۹ ارديبهشت ۹۳ ، ۱۶:۴۸ ۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
ش.محمد خاکساری

ایمن از شر مأمون

صفوان بن یحیی می گوید: ابونصر همدانی به من گفت که حکیمه دختر ابی الحسن قرشی که از زنان نیکوکار بود به من گفت: وقتی امام جواد علیه السلام از دنیا رفتند برای عرض تسلیت به نزد ام فضل رفتم و به او تسلیت گفتم و او را بسیار غمگین یافتم که با گریه و ناله و بی تابی خودش را می کشت (کنایه از شدت ناراحتی) من نزد او نشستم تا مقداری ناراحتیش ‍ فرو نشست و ما مشغول سخن درباره‏ی کرم امام جواد و توصیف ایشان و بیان آنچه خداوند از عزت و اخلاص و شرافت و بزرگواری به ایشان عطا کرده بود شدیم.



ادامه مطلب...
۲۹ ارديبهشت ۹۳ ، ۱۴:۰۵ ۰ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰
ش.محمد خاکساری

ازدیاد نعمت های الهی با شکر

کسی در مقابل نعمتی که خداوند به او ارزانی داشته او را سپاس نگزارده جز آنکه به خاطر آن سزاوار افزایش نعمتهای الهی می‏گردد قبل از آنکه این امر را بر زبان جاری سازد.
خداوند افزون نمودن نعمتهایش را قطع نمی‏نماید تا اینکه بنده از سپاسگزاری‏اش دست بردارد.

قوله فی ان نعم الله یزید بالشکر
ما شکر الله احد علی نعمة انعمها علیه الا استوجب بذلک المزید قبل ان یظهر علی لسانه.
لا ینقطع المزید من الله حتی ینقطع الشکر من العباد.

۲۹ ارديبهشت ۹۳ ، ۱۴:۰۱ ۰ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰
ش.محمد خاکساری

اعمال به نیت است

هرکه کاری را انجام دهد اما از آن خشنود نباشد گویا عامل بر آن کار نبوده و هر که موفق به انجام کاری نشود اما از آن خشنود باشد همانند کسی است که عامل به آن بوده است.

قوله فی أن الاعمال بالنیات
من شهد امرا فکرهه کان کمن غاب عنه، و من غاب عن امر فرضیه کان کمن شهده.

منبع: صحیفه امام جواد؛ جواد قیومی اصفهانی؛ دفتر انتشارات اسلامی چاپ اول 1381.

۲۹ ارديبهشت ۹۳ ، ۱۲:۰۰ ۰ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰
ش.محمد خاکساری

اسما و صفات الهی

ابوهاشم جعفری گوید : نزد آن حضرت بودم که مردی از ایشان پرسید : خداوند در کتابش برای خود نامها و صفتهایی را ذکر کرده، نامها و صفتهای خداوند خود او هستند.
امام فرمود : این سخن تو دو چهره دارد : اگر بگویی : آنها همان خدا هستند، یعنی در خداوند کثرت جای داشته و او مرکب است، این معنی در خدا متصور نیست و خدا برتر از این معانی است، و اگر مرادت آن است که : این صفات و نامها همواره با خدا بوده است، همواره بودن دو معنا دارد : اگر بگویی : این صفات جاودانه در علم و دانش خداوند بوده و او شایسته‏ی آنهاست این حرف درست است، اگر بگویی : تصور این صفات و حروف کلماتش نزد او بوده، پس خداوند برتر است از اینکه چیزی با او بوده باشد، بلکه خداوند بوده در حالیکه مخلوقی با او نبود، آنگاه اسماء و صفات را به عنوان وسیله‏ی یاد کردن او خلق کرده، و خدا بود و نام و یادی نبود و آنچه یاد می‏شود همان خداوند جاودانه‏ای است که همواره بوده است.

ادامه مطلب...
۲۹ ارديبهشت ۹۳ ، ۱۱:۵۸ ۰ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰
ش.محمد خاکساری

اسباب رضوان خدا و رضایت آدمی

ثلاث یبلغن بالعبد رضوان الله تعالی:
کثرة الاستغفار، و لین الجانب، و کثرة الصدقة. و ثلاث من کن فیه لم یندم: ترک العجلة. و المشورة، و التوکل علی الله عند العزم. [1] .
سه چیز است که رضوان خداوند متعال را به بنده می‏رساند:
1- زیادی استغفار.
2- نرمخو بودن.
3- و زیادی صدقه.
و سه چیز است که هر کس آن را مراعات کند، پشیمان نشود:
1- ترک نمودن عجله،
2- مشورت کردن،
3- و به هنگام تصمیم، توکل بر خدا نمودن.

پی نوشت:
[1] مسند الامام الجواد ، ص 247.

منبع: سیره و سخن پیشوایان؛ محمد علی کوشا؛ حلم چاپ اول 1384.

۲۹ ارديبهشت ۹۳ ، ۱۱:۵۵ ۰ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰
ش.محمد خاکساری

اعتماد به خدا، نردبان ترقی

ألثقة بالله ثمن لکل غال و سلم الی کل عال. [1] .
اعتماد به خداوند بهای هر چیز گرانبها و نردبان هر امر بلند مرتبه‏ای است.

پی نوشت:
[1] مسند الامام الجواد ، ص 244.

منبع: سیره و سخن پیشوایان؛ محمد علی کوشا؛ حلم چاپ اول 1384.

۲۹ ارديبهشت ۹۳ ، ۱۱:۴۳ ۰ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰
ش.محمد خاکساری